Corona & binnenklimaattechniek

Sinds de coronapandemie is er steeds meer aandacht voor ventilatie. Goed ventileren kan namelijk het risico op besmetting met COVID-19 beperken. Op deze pagina lees je meer over wat je zelf kunt doen om binnenklimaattechniek in gebouwen op de juiste manier in te regelen. Samen met de partners van platform Binnenklimaattechniek zijn hier alle relevante publicaties en tools verzameld.

Publicaties & Tools

Rapport COVID-19 in relatie tot ventilatie en binnenklimaattechniek

Dit document beschrijft een pragmatische aanpak voor de implementatie van voldoende ventilatie, eventueel in combinatie met luchtreiniging, om de kans op
besmetting met corona, of andere virussen binnen te verkleinen. De oorspronkelijke versie van dit rapport is uitgebracht door de Taskforce Ventilatie in België. Gezien de inhoud van dit rapport en de intenties met betrekking tot ventilatie, hebben TVVL en Binnenklimaat Nederland besloten om gebruik te maken van dit rapport als basis voor de aanbevelingen die in Nederland gesteld zouden kunnen worden aan de ventilatie, op de korte termijn, maar ook na de pandemie.

Aan de slag met een veilige kantooromgeving!

Met onderstaande acties kunnen bedrijven en instellingen aan de slag om hun kantoor naar de 1,5 m economie in te richten.

  • Stimuleer het gebruik van trappen: leidt mensen met markering/pijlen op de grond naar de trap.
  • Lift: zorg dat personen minimaal 1,5 meter uit elkaar staan. Geef met cirkels op de grond aan waar mensen moeten staan
  • Bepaal maximaal aantal personen op basis van liftoppervlak / capaciteit.
  • Maak lifttoetsen meerdere keren per dag schoon op de reguliere wijze. Frequentie afhankelijk van gebruiksintensiteit en vervuiling (en in overleg met schoonmaakbedrijf).
  • Plaats schermen tussen aaneengesloten werkplekken
  • Zorg voor 7,5 m2 vrije ruimte om iedere werkplek (straal van 1,5 m).
  • Voorkom flexibele werkplekken zoveel mogelijk. Wijs vaste werkplekken toe.
  • Maak alle werkplekken dagelijks op reguliere wijze schoon. Overleg (met het schoonmaakbedrijf) of verhoging van de schoonmaakfrequentie noodzakelijk is, gezien gebruiksintensiteit en mate van vervuiling.
  • Creëer waar mogelijk toegewezen losse  toegangen tot werkplekken om knooppunten te vermijden.
  • Markeer 1,5 m-afstandsvakken rondom vaststaande materialen, zoals printers
  • Medewerkers desinfecteren hun toetsenbord, muis en bureau aan het eind van hun werkdag
  • Verplicht een reservering voor het gebruik van overlegruimtes, en een verklaring waarom een vergadering fysiek moet plaatsvinden
  • Houdt fysieke vergaderingen alleen in grote/open ruimtes
  • Houd 1,5 meter aan tussen zitplaatsen
  • Maak vergaderruimtes tussen gebruikersgroepen op reguliere wijze schoon.
  • Zet maximaal aantal stoelen in vergaderruimtes (1 persoon per 10 m2)
  • Sluit gangen waar niet voldoende afstand gehouden wordt.
  • Markeer vaste routes op de vloer tussen locaties
  • Geef in brede gangen paden aan van 1,5 m breed
  • Maak gangen en gemeenschappelijke ruimtes / openbare ruimtes op reguliere wijze schoon
  • Stuur bezoekers weg die geen afspraak hebben
  • Houd het aantal personen in het gebouw bij; bij meer dan het maximum (bijv 1 per 10 m2) verzoekt receptiepersoneel mensen niet naar binnen te gaan
  • Zorg voor 1,5 meter tussen zitplaatsen aan de receptie en de ontvangstruimte
  • Maak contactoppervlakken (receptiebalie) en aanraakpunten meerdere keren per dag schoon op de reguliere wijze. Frequentie afhankelijk van gebruiksintensiteit en vervuiling (en in overleg met schoonmaakbedrijf).
  • Voorzie een receptie waar meerdere bezoekers per dag komen van een scherm
  • Check water en ventilatiesystemen (open en sluiting gebouw) geregeld
  • Ventileer alle ruimtes minstens 1x per dag voor minstens 30 min
  • Maak in alle ruimtes schoonmaaklijsten extra zichtbaar
  • Zorg voor verhoogd aantal wasfaciliteiten
  • Zorg voor voldoende handontsmettingsmiddel
  • Intensiveer het planningsrooster van reiniging. Maak schoon op de reguliere wijze. Contactpunten en handenwas-faciliteiten ook goed schoonmaken
  • Zorg voor voldoende (aanvulling van) (vloeibare)zeep en materialen om handen af te drogen. Gebruik bij voorkeur papieren handdoekjes.
  • Bepaal het maximum aantal personen dat tegelijkertijd van een toilet gebruik mag maken (1 per 10 m2).
  • Spoel de toiletten na gebruik door met gesloten deksel.

Voor bedrijfsrestaurants wordt het Protocol bedrijfscatering van toepassing, belangrijkste maatregelen:

  • Zorg dat er minimaal 1,5 meter afstand is tussen zitplaatsen
  • Zorg dat medewerkers in shifts komen per team/afdeling volgens een rooster.
  • Of maximeer het aantal personen op basis van 1,5 m afstand tussen de zitplaatsen.
  • Plaats wachtlijnen op de vloer langs de zelfbedieningscounter, de afgifte van afwas en voor de kassa. · Zorg dat het assortiment meer voorverpakte/voorbereide maaltijden beschikbaar heeft.
  • Zorg dat koelvitrines indien mogelijk afgesloten is.
  • Zorg je dagelijks na gebruik je je grootkeukenapparatuur reinigt.
  • Ovens na gebruik reinigen d.m.v. het automatische reiniging systeem
  • Tafels in restaurant/eetgedeelten direct na iedere gebruiker reinigen.
  • Borden en bestek op hoge temperatuur afwassen alleen via professionele vaatwassers.
  • Zorg bij de afwassen met professionele vaatwasser voor naspoeling tussen de 80 en 90 graden.
  • Glazen via de vaatwasser of een glazenspoelmachine laten reinigen.
  • Maak contactoppervlakken en aanraakpunten meerdere keren per dag schoon op de reguliere wijze.
  • Werkplekken moeten 1,5 meter van elkaar worden gerealiseerd, tenzij er een goede, fysieke afscheiding gecreëerd kan worden tussen werkplekken, bijvoorbeeld door een tijdelijke wand of PVC scherm
  • Voorkom permanente kruislijnen in de keuken zodat collega’s niet binnen 1,5 meter van elkaar komen.
  • Medewerkers wassen tenminste iedere 30 minuten hun handen conform voorschriften RIVM
  • Werkoppervlakten dienen ieder uur gereinigd te worden.
  • Maak de keuken/pantry op reguliere wijze schoon.
  • Zorg voor maximale mechanische ventilatie en controleer of de installaties minimaal 2 u voor aanvang werktijd aangaan en pas 2 u na einde werktijd uit.
  • Ventileer met 100% buitenlucht en sluit alle recirculatiekleppen.
  • Houd de toiletventilatie in continu bedrijf.
  • Spoel de toiletten met gesloten deksel.
  • Gebruik ruimtes zonder mechanische ventilatie niet om in te verblijven.
  • Zorg voor normaal onderhoud van de ventilatie installatie met voldoende beschermingsmiddelen.
  • Bij een gedurende enige tijd gesloten gebouw is het belangrijk om voor in gebruik name:
    – alle watersystemen te spoelen
    – syfons en afvoerputjes te vullen
    – luchtfilters van de centrale luchtbehandeling te vervangen
    – brand- en luchtkleppen in het kanaalwerk te controleren op onterechte dichtstand
  • Voorkom zoveel mogelijk het gebruik van flexplekken. Mochten er toch flexplekken zijn, check dan de instructie over schoonmaak van flexplekken op de website van OSB

REHVA COVID-19 adviesdocument (3 augustus 2020)

De REHVA aanbevelingen voor beheer luchtbehandeling en sanitaire installaties rondom COVID-19 zijn vanaf nu ook in het Nederlands beschikbaar. Dit document beschrijft hoe men gebouwinstallaties kan bedienen en gebruiken om de verspreiding van de coronavirusziekte (COVID-19) door het SARS-CoV-2 virus te voorkomen.

Het advies is bedoeld voor een beperkte periode, afhankelijk van hoe lang lokale virusuitbraken duren. Lees het document dus als tussentijdse richtlijn. De adviezen zijn een aanvulling op de algemene richtlijnen van het WHO-document ‘Getting workplaces ready for COVID-19’. Denk aan gebouwgerelateerde voorzorgsmaatregelen, beperkt tot commerciële en openbare gebouwen (bijvoorbeeld kantoren, scholen, winkelgebieden, sportaccommodaties, enz.) waar slechts incidenteel sprake is van een besmette gebouwgebruiker. De adviezen zijn niet bedoeld voor ziekenhuizen en andersoortige gezondheidszorginstellingen.

Helpdesk Veilige kantooromgeving

Samen met VNO-NCW heeft platform Binnenklimaattechniek een handleiding opgezet om tijdens de coronacrisis een veilige kantooromgeving te creëren. Heb je een vraag over dit protocol? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een initiatief van: